احسان رئیسی

احسان رئیسی: طراح سایت وردپرسی و متخصص سئو - آموزش و انجام پروژه‌های طراحی سایت و سئو

احسان رئیسی

احسان رئیسی: طراح سایت وردپرسی و متخصص سئو - آموزش و انجام پروژه‌های طراحی سایت و سئو

احسان رئیسی

احسان رئیسی: طراح سایت وردپرسی و متخصص سئو - آموزش طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ و سئو

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

۱۳ سال پس از آغاز فعالیت، دیجی‌کالا برای اولین بار گزارشی جامع از ابعاد مختلف کسب‌وکار خود در شش ماه نخست سال ۱۳۹۸ منتشر کرده. این گزارش، گزیده‌ای از آمارهای همه بخش‌های گروه دیجی‌کالا است که از دپارتمان هوش تجاری این سازمان استخراج شده است. آمارهایی که بزرگ‌ترین بازیگر حوزه تجارت الکترونیکی ایران منتشر کرده، می‌تواند چشم‌اندازی از وضعیت تجارت الکترونیکی در ایران ایجاد کند.

 

 

پربازدیدترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه

دیجی‌کالا می‌گوید ماهانه ۲۰ میلیون بازدیدکننده دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا پربازدیدترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه باشد. از سوی دیگر سهم ۹۰ درصدی از خرده فروشی در حوزه تجارت الکترونیکی ایران، باعث شده تا چنین گزارشی، تبدیل به گزیده‌ای گویا از کل بازار خرده فروشی آنلاین در کشور باشد.

از سوی دیگر، دیجی‌کالا با انتشار آمارهایی مهم از رفتار کاربران، به ۳۰ هزار فروشنده‌ی مارکت‌پلیس این سیگنال را می‌دهد که در چه زمینه‌هایی استعداد رشد وجود دارد و با فروش چه محصولاتی می‌توانند موفقیت بیشتری در فروش پیدا کنند.

 

این گزارش اشاره می‌کند که دیجی‌کالا با افتتاح مرکز پردازش در شهرک دانش با مساحت ۵۰ هزار متر، اکنون بزرگ‌ترین مرکز پردازش خاورمیانه و شمال آفریقا را در اختیار دارد که ظرفیت انبارش آن ۵ میلیون کالا و ظرفیت پردازش آن نیز ۵۰۰ هزار کالا است. از سوی دیگر این فروشگاه، ۳۱ مرکز توزیع کالا، مرکز خدمات پس از فروش و مرکز جمع‌آوری کالای فروشندگان در سراسر کشور را دارد.

 

نرخ رشد سالانه: ۱۱۱ درصد

دیجی‌کالا هنوز وارد بازار سرمایه نشده و یک شرکت خصوصی است. به همین دلیل آمارهای دقیق مالی خود را منتشر نکرده. با این حال، این فروشگاه آمارهای مهمی را در این حوزه به نمایش گذاشته است.

 

برای مثال فروش خالص ریالی در دیجی‌کالا، طی ۸ سال گذشته به طور متوسط ۱۱۱ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر این فروشگاه نشان می‌دهد که در مرحله اول، اضافه کردن کالاهای غیر دیجیتال در سال ۱۳۹۴ و در مرحله دوم، اضافه کردن «مارکت پلیس» چگونه یک رشد انفجاری را رقم زده است.

 

همان‌گونه که در تصویر فوق می‌بینید، قبل از اضافه شدن مارکت پیس به دیجی‌کالا، این فروشگاه حدود ۳۰۰ هزار تنوع محصولی کالا داشته است اما امروز، بر اساس همین گزارش، این تنوع محصولی از ۱.۷ میلیون کالا فراتر رفته است؛ رشد تنوع محصولی به گونه‌ای بالاست که فقط در ۶ ماه اول امسال، ۵۴۰ هزار کالای جدید به این فروشگاه اضافه شده‌اند.

 

رفتار کاربران دیجی‌کالا

بخش مهمی از گزارش جامع دیجی‌کالا مربوط به رفتار کاربران این پلتفرم است؛ کاربرانی که ۳۴ درصد خانم و ۶۶ درصد آقا هستند. در این میان بیشترین طیف کاربران، یعنی بیشتر از ۵۰ درصد آن‌ها نیز در گروه سنتی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار می‌گیرند و پس از آن، کاربران ۳۵ تا ۴۴ ساله که بیشتر از ۲۰ درصد مجموع کاربران هستند، در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند. سپس نوبت به ۱۸ تا ۲۴ ساله‌هایی می‌رسد که بیشتر از ۱۰ درصد از کاربران دیجی‌کالا را تشکیل داده‌اند.

اما مهم‌ترین آمار این قسمت که می‌تواند برای فروشندگان و تامین‌کننده زنجیره کالا حائز اهمیت باشد، این است که کاربران در بزرگ‌ترین فروشگاه ایران به دنبال چه هستند؟

 

موبایل، هارد اکسترنال و پاوربانک، به ترتیب ۳ عبارت پرجستجوی دیجی‌کالا در ۶ ماه نخست سال ۹۸ بوده‌اند.

بخش مهم دیگر در رفتار کاربران، فاصله‌ی هر خرید است. دیجی‌کالا می‌گوید ۶۰ درصد مشتریان وفادارش، بین هر خرید بیشتر از یک ماه فاصله نمی‌اندازند. در این میان ۲۰ درصد مشتریان هم حداقل هفته‌ای یک بار خرید می‌کنند.

 

دیجی‌کالا تعداد مشتریان وفادار خود را ۴۰ درصد از مجموع کل مشتریان اعلام کرده است، هر چند در این میان، عدد کل مشتریان ذکر نشده و این گزارش به تعداد بازدیدکنندگان ماهانه، که رقمی ۲۰ میلیونی را تشکیل می‌دهند بسنده کرده است.

 

از سوی دیگر دیجی‌کالا نقشه تراکم مشتریان خود را نیز منتشر کرده است. این نقشه نشان می‌دهد که مشتریان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران، در تهران، البرز و مازندران هستند.

اما وقتی به متوسط ارزش سفارش‌ها در هر استان توجه کنیم، روایت کمی متفاوت می‌شود. برای مثال تهران دیگر در صدر جدول نیست و استان فارس با میانگین بیشتر از ۵۲۰ هزار تومان برای سفارش‌ها، در رتبه نخست است. پس از آن‌ هم خراسان شمالی و خراسان رضوی در رتبه‌های دوم و سوم هستند.

 

این نمودار فارغ از نام استان‌ها، بخش مهم دیگری دارد که متوسط ارزش ریالی سفارش‌هاست. در ۶ ماه نخست سال جاری، متوسط ارزش ریالی هر سفارش در دیجی‌کالا ۴۱۸ هزار و ۹۱۶ تومان بوده است.

در این میان اگر صرفاً به تعداد خریدها دقت کنیم، روش پرداخت کاربران برای سفارش‌هایشان تقریباً به شکل مساوی بین پرداخت آنلاین (IPG) و پرداخت در محل (POS) تقسیم شده است. با این حال وقتی به جای تعداد، حجم ریالی را در نظر بگیریم، این معادله به هم می‌خورد. در این حالت، ۵۸ درصد کاربران پرداخت آنلاین دارند و ۴۰ درصد نیز پرداخت در محل با کارت.

 

دیجی‌کالا همچنین می‌گوید که تاکنون کالاهای خود را به ۱۱ هزار ۱۳۲ روستا ارسال کرده است. نقشه فوق، مربوط به روستاهای سراسر ایران است که توانسته‌اند محصولات دیجی‌کالا را بخرند. در این میان نقش پر رنگ روستاهای شمال کشور، قابل‌توجه است.

 

مشتریان دیجی‌کالا چقدر رضایت دارند؟

نکته مهم اینجاست که گزارش دیجی‌کالا صرفاً بخش‌های زیبای یک کسب‌وکار الکترونیکی را به تصویر نکشیده است، بلکه تلاش کرده تا همه ابعاد را نمایش دهد. یکی از جاهایی که می‌توان زشت و زیبا را در کنار هم دید، بخش دیگر این گزارش مربوط به «بازخورد مشتریان» است.

دیجی‌کالا شاخص NPS یا «خالص توصیه کنندگان» را در گزارش خود گنجانده که رضایت‌مندی مشتریان را اندازه‌گیری می‌کند. دیجی‌کالا پس از هر خرید، پیامکی را به مشتری ارسال می‌کند و از او می‌خواهد در این رابطه نظرسنجی انجام دهد. در این نظرسنجی نیز از مشتری می‌پرسد که چقدر احتمال دارد خرید از دیجی‌کالا را به دیگران پیشنهاد کند.

 

این نمودار، مربوط به افرادی است که در شهریور، از ۰ تا ۱۰ به دیجی‌کالا امتیاز داده‌اند. البته نکته مهم اینجاست که صرفاً ۱۰ درصد از مشتریان شهریور ماه، در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

دیجی‌کالا همچنین درصد سفارش‌هایی که به موقع تحویل داده می‌شوند را گزارش داده است که البته در این بخش، از ابعاد زمانی ۶ ماهه خارج شده و از تیر ۹۷ تا شهریور ۹۸ را به تصویر کشیده است.

 

بر اساس همین نمودار، در شهریور ماه، ۹۶ درصد از سفارش‌ها به موقع تحویل شده‌اند. این گزارش همچنین می‌گوید که ۸۰ درصد سفارش‌ها به روش دیجی‌کالا اکسپرس ارسال می‌شوند. با این حال، درصد بسیار کمی که به موقع تحویل نشده‌اند، صدها سفارش هستند.

 

دیجی‌کالا در این گزارش می‌گوید که ۴۰۸ پشتیبان در مرکز تماس خود دارد و روزانه ۱۹ هزار و ۸۱۲ تماس در این مرکز پاسخ داده می‌شود. این فروشگاه همچنین در هر هفته، در شبکه‌های اجتماعی ۸۲۱ بار به سوالات یا انتقادات کاربران پاسخ داده است. تعداد ایمیل‌ها نیز به شکل متوسط در هر هفته به ۱۰۶۳ عدد می‌رسد.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۸۵ درصد مشتریان از ماموران ارسال کالا رضایت کامل (۵ ستاره) دارند و درصد نارضایتی (۱ ستاره)، ۱.۹ درصد است.

 

۳۰ هزار کسب‌وکار ایرانی در دیجی‌کالا چه می‌کنند؟

از سال ۱۳۹۶ که دیجی‌کالا درهای خود را به شکل جدی بر روی کسب‌وکارهای دیگر هم باز کرد، این پلتفرم تا امروز میزبان ۳۰ هزار فروشگاه بوده است که رشد آن‌ها انفجاری به نظر می‌رسد. برای مثال در شش ماه اول ۹۸، تعداد ۱۸ هزار و ۴۲۸ فروشنده جدید در این پلتفرم فعال شده‌اند.

 

نکته مهم اینجاست که در این بازه زمانی، میانگین فروش ماهانه هر فروشنده‌ی فعال، ۲۳ میلیون تومان بوده است.

دیجی‌کالا همچنین می‌گوید رقابتی کامل را بین فروشندگان برای ارائه بهترین قیمت ایجاد کرده است. این رقابت با وجود بخش «جعبه خرید» که در صفحه هر محصول قابل مشاهده است، ایجاد شده. فروشندگان با امتیاز بالاتر، قیمت پایین‌تر و آماده داشتن محصول در انبار می‌توانند در صدر این جدول قرار گرفته و تبدیل به فروشنده پیش فرض شوند.

 

دیجی‌کالا می‌گوید کالای تقلبی، خط قرمزش است و از ابتدای سال ۹۷ تاکنون، ۰/۰۴ درصد (۴ عدد از ۱۰ هزار عدد) از کالاهای عرضه شده در این پلتفرم، تقلبی بوده است. دیجی‌کالا می‌گوید در سال جاری، ماهانه به شکل متوسط ۲۰۰ میلیون تومان کد هدیه به مشتریانی داده است که تحت تاثیر تجربه‌هایی مانند کالای تقلبی یا تاخیر در ارسال کالا قرار گرفته‌اند. مجموع این خطاها نیز ۱.۱ درصد از کل سفارش‌ها بوده است.

 

از سوی دیگر، ۸۱ درصد مشتریان از کیفیت کالاها رضایت داشته‌اند و متوسط بازگشت کالا توسط مشتریان به دلیل خطای فروشنده نیز ۷ صدم درصد از کل سفارشها بوده است.

بخش مهم دیگر در این قسمت از گزارش، مربوط به سهم مارکت پلیس از فروش در گروه‌های اصلی کالایی است.

 

در مدل خرده فروشی (رنگ قرمز)، فروشنده خود دیجی‌کالا است و در مدل مارکت پلیس (رنگ آبی)، ۳۰ هزار فروشنده دیگر در دیجی‌کالا مشغول فروش هستند. در این بخش می‌توان دید که خود دیجیکالا، در تمام حوزه‌ها سهم بسیار کمی دارد.

تنها استثنا، به بخش خوردنی و آشامیدنی یا همان قسمت سوپرمارکتی (FMCG) برمی‌گردد که دیجیکالا، تنها فروشنده آن است. از سوی دیگر سهم دیجی‌کالا در فروش کالای دیجیتال هم به نسبت بقیه حوزه‌ها، کمی بیشتر است.

دلیل این موضوع را هم می‌توان در واردات موبایل توسط خود دیجی‌کالا جستجو کرد. با این حال به وضوع می‌توان دید که دیجی‌کالا به جز بخش محصولات سوپرمارکتی، عرصه را به سایر فروشندگان واگذار کرده و سطله کامل، در اختیار ۳۰ هزار فروشنده دیگر است.

 

محصولات و برندهای پرفروش

آخرین و جذاب‌ترین بخش این گزارش مربوط به گروه‌ها و کالاهای پرفروش است. اگرچه کالاهایی مانند لپ‌تاپ، موبایل و پاوربانک که در گروه کالاهای دیجیتال قرار می‌گیرند، بیشترین سهم فروش بر حسب ارزش ریالی در بین گروه‌های کالایی دیجی‌کالا را داشته‌اند، اما فروش بر حسب تعداد، داستان متفاوتی دارد.

 

همانطور که در نمودار فوق مشاهده می‌کنید، پرفروش‌ترین گروه کالایی از نظر تعداد، با ۲۰.۸ درصد، مربوط به گروه خوردنی و آشامیدنی است که صرفاً خود دیجی‌کالا فروشنده‌ی آن‌هاست. همین مسئله نشان می‌دهد که دیجی‌کالا در یک سال اخیر و پس از ادغام «روکولند» در خود، توانسته روند موفقی (دست کم از نظر تعداد فروش) را در عرضه کالاهای FMCG ارائه دهد.

گروه‌های کالایی پرفروش دیگر بر حسب تعداد، به ترتیب خانه و آشپزخانه با ۲۰.۶ درصد، کالای دیجیتال با ۱۷.۷ درصد و آرایشی بهداشتی با ۱۷.۵ درصد هستند.

از طرفی وقتی به ارزش ریالی محصولات فروخته شده نگاه کنیم، می‌بینیم که ۵۱ درصد متعلق به گروه کالای دیجیتال است و سپس خانه و آشپزخانه با ۲۱.۳ درصد در رتبه بعدی قرار گرفته و گروه آرایشی بهداشتی هم سهمی ۹.۳ درصدی داشته است.

 

دیجی‌کالا، ۱۰ کالای پرفروش از نظر تعدادی را نیز منتشر کرده است. در ۶ ماه نخست سال جاری، گوشی موبایل ساده‌ی نوکیا ۱۰۶ مدل ۲۰۱۹، پرفروش‌ترین محصول در این فروشگاه بوده است. رتبه‌های بعدی را در تصویر فوق می‌بینید.

اما ۱۰ کالای پرفروش دیجی‌کالا از نظر ریالی، همه در دسته‌ی موبایل هستند. رتبه نخست و پرفروش‌ترین محصول از نظر ریالی، تلفن همراه هواوی Y7 Prime 2019 است.

 

در تصویر فوق، رتبه‌های بعدی محصولات پرفروش دیجی‌کالا از نظر ریالی و در ۶ ماه اول امسال را می‌بینید که خانواده گلکسی A سامسونگ در میان آن‌ها نقش پر رنگی دارند. رقابت اصلی در این گروه، بین موبایل‌های اقتصادی سامسونگ و هواوی است.

 

در نمودار فوق نیز می‌توان مشاهده کرد که هوآوی از اپل و سامسونگ سبقت گرفته است. این در حالی است که در نیمه دوم سال ۹۷، سامسونگ با فاصله‌ای معنادار بازیگر اول موبایل ایران (دست کم از نظر فروش ریالی در دیجیکالا) بوده است.

 

این گزارش به پرفروش‌ترین کتاب‌های الکترونیک در پلتفرم فیدیبو هم پرداخته است. کتاب «بهترین سال زندگی تو»، پرفروش‌ترین کتاب در فیدیبو بوده است در حالی که «ملت عشق» هم، پرفروش‌ترین کتاب صوتی فیدیبو بوده است.

 

دیجی‌کالا همچنین در این بخش از گزارش، پرجستجوترین برندهای ایرانی و خارجی را به نمایش کشیده است. در بین برندهای ایرانی پارس‌ خزر، ایکس ویژن و بهار در سه جایگاه اول هستند. پرجستجوترین برندهای خارجی هم سامسونگ، اپل و هواوی بوده‌اند.

دیجی‌کالا در این نمودار می‌گوید که در نیمه اول سال ۹۸، تعداد ۲۷۴۸ برند ایرانی در این فروشگاه حضور داشته و این در حالیست که تعداد برندهای ایرانی در نیمه اول سال ۹۶، کمتر از هزار عدد بوده است.

 

همچنین سهم فروش کالاهای ایرانی در دیجی‌کالا، در نیمه نخست امسال، ۶۸ درصد بوده است.

با این حال وقتی به نمودار پرفروش‌ترین برندهای ایرانی از نظر ریالی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که پارس خزر، ایکس ویژن و مهیا پروتئین در صدر جدول هستند. در بین برندهای خارجی نیز، ۳ رتبه اول به هواوی، سامسونگ و سپس نوکیا رسیده است.

 

یکی از نکات جالب دیگر این گزارش مربوط به پرفروش‌ترین برندهای تلویزیون از نظر ریالی است؛ جایی که برند ایرانی ایکس ویژن، از سامسونگ با فاصله‌ای زیاد پیشی گرفته است. برند سوم نیز در این قسمت، TCL است.

آخرین بخش از گزارش دیجی‌کالا، به بحران بازار موبایل می‌پردازد؛ جایی که نوسان نرخ ارز، باعث افزایش قیمت این گروه محصولی شده است.

 

در نمودار فوق می‌توان وضعیت تقاضای بازار موبایل را دست کم از دریچه‌ی دیجی‌کالا مشاهده کرد. همانطور که می‌ببینید، در سال ۹۶ هیچ تقاضای غیرعادی وجود نداشته اما در نیمه اول سال ۹۷، و با افزایش نرخ ارز، وضعیت تقاضای غیرعادی شروع می شود. در نیمه دوم سال ۹۷ و با آرام گرفتن نسبی نرخ ارز در قیمتی بالا که باعث افزایش شدید قیمت موبایل شد، تقاضا کاهش پیدا می‌کند. اما در شش ماه اول سال ۹۸، دوباره با نوسان نرخ ارز، تقاضای غیرعادی برای خرید موبایل شروع شده. در ۲۴ مهر ماه نیز، این تقاضای غیرعادی رکورد زده است که شاید بتوان دلیلش را در ناآرامی‌های اخیر بازار ارز جستجو کرد.

منبع: مداد احسان رئیسی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۸ ، ۱۳:۵۵
احسان رئیسی

جمعه سیاه (بلک فرایدی) 8 آذرماه 1398

جمعه سیاه (Black Friday) یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود. در واقع جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سال‌ها است که این روز، شلوغ ترین روز برای فروشنده‌ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنت های دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده‌است. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند.

واقعیت و اعداد جمعه سیاه (Black Friday)

در فصل پاییز و زمستان, فروش جمعه سیاه نه تنها از نظر گردش مالی تجارت الکترونیکی بلکه همچنین فعالیت خریداران نقش مهمی دارد. با آغاز ماه نوامبر ، مشاغل کوچک و متوسط و همچنین بازیگران بزرگتر در بازار ، آماده سازی جمعه سیاه را آغاز می کنند. آنها اعلام کردند که فروش عظیم در پایان ماه نوامبر ، در فروشگاه های آنلاین مغازه ها انجام خواهد.

 

در ایران و سراسر جهان ، ۸ آذر ۱۳۹۸ (29 نوامبر 2019) جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی است.

اوج فعالیت خرید ساعت ۱۰ صبح و ۲ بعد از ظهر رقم می خورد.

در طول جمعه سیاه ، یک ایران به طور متوسط ۴ محصول خریداری می شود.

ایرانی ها در حال برنامه ریزی هستند که در ازای هر نفر ۲۸۰هزار تومان در هر دو فروشگاه آنلاین ومغازه ها هزینه کنند

در فصل پاییز و زمستان, فروش جمعه سیاه نه تنها از نظر گردش مالی تجارت الکترونیکی بلکه همچنین فعالیت خریداران نقش مهمی دارد. با آغاز ماه نوامبر ، مشاغل کوچک و متوسط و همچنین بازیگران بزرگتر در بازار ، آماده سازی جمعه سیاه را آغاز می کنند. آنها اعلام کردند که فروش عظیم در پایان ماه نوامبر ، در فروشگاه های آنلاین مغازه ها انجام خواهد.

 

به اندازه کافی جالب ، بازرگانان ادعا می کنند که کاملاً مربوط به مبارزه برای افزایش فروش آنها نیست. به یک معنا ، فروشندگان و خریداران مکان هایی را در جمعه سیاه تعویض می کنند. در شرایط عادی ، مشتریان با خرید منظم و در نتیجه وفاداری خود ، مزایایی کسب می کنند. در ماه نوامبر ، فروشگاه هایی هستند که باید وفاداری خود را نسبت به مشتری خود نشان دهند که با توجه به میزان تخفیف و در دسترس بودن محصولات با تخفیف بسیار قابل ارزیابی است.

 

به طور دقیق روندهای جمعه سیاه را در ایران و سراسر جهان Black-Friday Global برای چندین سال ، تحلیلگران Black-Friday Global به طور دقیق روندهای جمعه سیاه را در ایران و سراسر جهان بررسی کرده اند. در زیر ، تعداد انگشت شماری از آمار و واقعیت های جالب در رابطه با شلوغ ترین روز خرید در جهان را ارائه می دهیم:

روند جمعه سیاه در سال های گذشته

در آغاز ، جمعه سیاه یک اتفاق یک روزه در ایالات متحده بود. با این حال ، طی چند سال گذشته ، این رویداد به یک ماراتن خرید تبدیل شده است که چند روز ادامه دارد. ممکن است بعضی اوقات از روز پنجشنبه شروع شود و تا پایان هفته یا حتی ماه ادامه یابد. در تلاش برای جلب توجه مصرف کنندگان ، برخی از فروشگاه ها به اصطلاح فروش کالاهای تبلیغاتی را از اوایل دوشنبه آغاز می کنند. با این وجود ، در بیشتر کشورها اوج علاقه خریداران در همان روز سقوط می کند. در ایران ، داده های گوگل ترند در روزهای ۱۹ تا ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸ نشان می دهد که دو سوم کل نمایش داده شدگان مربوط به فروش جمعه سیاه در روزهای پنجشنبه و جمعه (هر ۵/۳۱ درصد) ثبت شده است. با این وجود ، علاقه مشتریان از پنجشنبه رو به رشد و از روز یکشنبه محو می شود. این گرایش نه تنها ایران بلکه سایر کشورها نیز مشخص است.

 

در سال 2018 نشان می دهد که ۴۴ درصد از ایرانی های مورد Black-Friday Global تحقیقات انجام شده توسط Black-Friday Global در سال 2018 نشان می دهد که ۴۴ درصد از ایرانی های مورد بررسی از وجود جمعه سیاه آگاه هستند با این حال ، همه آنها قادر به یادآوری تاریخ دقیق نیستند ، که ممکن است حتی به تدریج افزایش تدریجی علاقه به این رویداد را حتی چند هفته قبل از وقوع آن توضیح دهد.

برای سال ۲۰۱۸ در ایران ، افزایش ۵۴۱ درصدی فروش را در مقایسه با Black-Friday Global داده های داخلی یک روز معمولی نشان می دهد این تعداد زیاد غیر معمول نیست. به عنوان مثال ، در سنگاپور این افزایش ۵۱۱ درصد ، در انگلیس - بیش از ۱۷۰۸ درصد و در آلمان - بیش از ۲۴۱۸ درصد است.

 

بر خلاف ایالات متحده ، شهروندان سایر کشورها معمولاً روز جمعه سیاه را مرخص نمی کنند. اگرچه اوج فعالیت خرید آنلاین در کشورهای مختلف کمی متفاوت است ، اما به طور کلی آنها صبح و عصر سقوط می کنند. در اینترنت ایران ، شدت خرید بین ساعت ۸ و ۲۲:۰۰ ، با قله های ساعت ۱۰:۰۰ و ۱۱:۰۰ ، مطابق با داده های Black-

از طرف دیگر ، در کشورهایی مانند ترکیه ، فنلاند ، یونان ، سنگاپور یا هنگ کنگ ، جمعه سیاه بسیار پیش بینی شده بود - با توجه به این واقعیت که بیشتر خریدها درست بعد از نیمه شب انجام می شد.

سطح تخفیف در مقابل انتظارات خریداران

داده های آماری چند سال گذشته نشان می دهد که به طور متوسط تخفیف جمعه سیاه در استرالیا اندکی افزایش یافته است (از ۴۱ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۴۲ درصد در سال ۲۰۱۸) جالب اینجاست که این تعداد از انتظارات مصرف کنندگان استرالیایی (که برای نشانگر ۵۷ درصد آماده شدن هستند) فراتر می رود.

خریداران از بلاروس ، یونان و پرو انتظار کاهش قیمت بالاتری را دارند (62 درصد). متأسفانه ، فروشگاه های محلی فقط قادر به ارائه تخفیف هایی هستند که 8-10 درصد از تخفیف های پیش بینی شده توسط مشتریان کمتری دارند. از سوی دیگر، و فیلیپین نشان می دهد که بازرگانان در این کشورها آماده ارائه تخفیف RSA ،نظارت بر معاملات فروشگاه ها در اوکراین های بسیار جذاب تر از حد انتظارات خریداران هستند.

محصولات برتر خریداری شده توسط ایرانیان

براساس این بررسی ، در بین ایرانیانی که قصد شرکت دراین جمعه سیاه جنون آور را دارند ، ۳۴ درصد از قبل می دانند چه چیزی را بخرند. درمورد تعداد کالاهای خریداری شده ، استرالیایی ها به طور متوسط ۲.۱ می خواهند خریداری کنند. آمار سالهای گذشته حاکی از آن است است محبوب ترین دسته محصولات در میان خریداران جمعه سیاه در ایرانی ها عبارتند از: پوشاک ، کفش ، جواهرات, الکترونیک ، لوازم آرایشی و عطر.

در سراسر جهان ، محصولات مد کاملاً شناسایی شده در جمعه سیاه پیشرو هستند. با این وجود ، در بعضی از کشورها مانند برزیل ، سوئیس ، هند ، مالزی یا رومانی ، الکترونیک در چرخ دستی های خرید اولیه است.

مخارج جمعه سیاه

ایرانی ها در حال برنامه ریزی برای شرکت در فروش آنلاین و در مغازه ها هستند. کسانی که بیش از یک روش را انتخاب می کنند ، آماده خرج کردن در حدود ۲۸۰ هزار تومان هستند. معادل ۷۲ دلار آمریکا است. در سایر کشورها ، خریداران بودجه کمتری را در نظر دارند ، مانند آلمانی ها (۲۳۸ دلار آمریکا) ، سنگاپورها (۱۷۴ دلار آمریکا) یا هنگ کنگگرها (۸۳ دلار آمریکا). در مقابل ، مصرف کننده هایی که اعلام می کنند مبلغ رکورد مصرف کنند ، از ایالات متحده آمریکا (۴۸۵ دلار آمریکا) ، کانادا (۴۳۰ دلار آمریکا) ، انگلیس (۳۹۷ دلار آمریکا) ، ایرلند (۳۳۹ دلار آمریکا) و امارات متحده عربی (۲۹۱ دلار آمریکا) می آیند).

براساس داده های سال ۲۰۱۸ ، هنگام خرید آنلاین در طول جمعه سیاه ، بیش از ۷۷.۵% از مشتریان استرالیا از تلفن های هوشمند استفاده می کردند ، ۱۹.۷% درصد کامپوتر یا لپتاپ را ترجیح می دادند و ۲.۸% درصد باقی مانده تبلت ها را انتخاب کردند. خرید با تلفن های هوشمند یک روند جهانی بود که از جمله آن در انگلستان ، آلمان ، ترکیه یا اندونزی یاد شده است.

روش و منبع داده

تمام داده های آماری از Picodi.com ، یک بستر تخفیف جهانی که از سال ۲۰۱۰ شروع به کار می کند ، گرفته شده است ، که Black-Friday.Global ، سایتی را به فروش جمعه سیاه اختصاص داده است. در این گزارش از نظرسنجی های انجام شده در ژانویه و نوامبر سال ۲۰۱۸ بین ۲۳ هزار پاسخ دهنده از ۵۵ کشور جهان نیز استفاده شده است. برای تبدیل ارز از میانگین نرخ ارز از xe.com استفاده کردیم.

استفاده عمومی

اطلاعات در مورد جمعه سیاه را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارید! تمام داده ها و اینفوگرافیک های ارائه شده در این گزارش می توانند آزادانه برای مقاصد تجاری و غیرتجاری مورد استفاده قرار گیرند، مادامی که نویسنده با پیوند زیر کاربران را به صفحه موردنظر هدایت می کند:

بلک فرایدی در ایران

این سنت در آغاز تنها در آمریکا شنناخته شده، در طول چند سال در تمام جهان معروفیت کسب کرد. از جمله در کشور ما - در ایران 44 درصد پاسخ دهندگان آن را می دانند.

تیم تحلیلگران Black-Friday Global بمدت چند سال این روند را مورد توجه دقیق داده است. ما از اهمیت این رویداد برای فروشندگان، برای اقتصاد ایران واقتصاد جهان و همچنین برای خریداران معمولی خیلی خوب آگاه هستیم.

در ماه نوامبر چگونه علاقمندی به خرید و حراج در بین ایرانیان افزایش می یابد؟ کدام دسته از کالا ها بیشتر مورد نیاز هستند؟

ایرانیان در طول این خرید جنون آمیز چقدر پول هزینه می کنند و مردم ایران در مقایسه با مردم کشورهای دیگر جهان چگونه بنظر می آیند؟ ما داده های آمار مربوط به Black-Friday را تحلیل کردیم و در 55 کشور جهان نظرسنجی گذزاندیم تا به این سوءالات پاسخ دریافت بکنیم و حالا آماده هستیم که در این مطالعه نتایج حاصل از محلیل خود را ارائه بدهیم.

شناخت جهانی

به Black-Friday بدون دلیل پدیده نمی گویند. با توجه به اطلاعات بزرگترین سیستم جستجویی Google، در طول 5 سال گذشته علاقه کاربران اینترنت به این رویداد بیش از دو برابر افزایش یافته است. هر سال تقریبا در همه کشورها، تخفیفات جنون آمیز منجر به رکورد دیگری از گردش کالا و سود می شود. به جز در کشورهای نیمکره غربی، که در آنجا ورود روند های صادره از ایالات متحده پیش از اروپا است، افزایش معقول علاقه به پیشنهادهای ویژه برای بلک فرایدی وجود دارد.

در فروشگاههای ایران، Black Friday تنها در سال 2016 شروع به ظهور کرد و در طول چند سال آخر معروفیت این حراج به طور پویا رشد می کند. همانگونه که نتایج نظرسنجی نشان داد، 32% ایرانیان در فروش بلک فرایدی شرکت می کنند (این 13% بیشتر از سال قبل است). و 45% از خریداران در جستجوی پیشنهادات سودآور در اینترنت خواهند گشت، 19% تنها مراکز خرید سنتی را ترجیح می دهند. 36 درصد از خریداران فقط فقط از یک کانال فروش استفاده نمی کند بلکه سعی می کند هم آنلاین و هم آفلاین، سود به دست آورد. شایان ذکر است که تعداد این خریداران پیشرفته که در شبکه خرید انجام می دهند، در مقایسه با سال قبل 10% افزایش یافته است

ترویج اقتصاد جهانی

بلک فرایدی که در سراسر جهان معروف است، هر سال نشاندهنده بالای از فروش را رقم می زند. در هر یک از 55 کشور مورد تحلیل، تعداد معاملات در اینترنت در طول بلک فرایدی به طور قابل توجهی نسبت به روز معمول افزایش یافت. به عنوان مثال، کاربران یونان 2600% و کاربران آفریقای جنوبی - به میزان 2571% بیشتر از معمول خرید انجامن داده اند. اما در هیچ کشور دیگری چنین علاقه زیادی به حراج بلک فرایدی وجود دارد، همانطور که در پاکستان، جایی که فعالیت خریداران اینترنتی 11525% درصد بالاتر از روز معمولی بوده است.

بایستی برای کسی شگفت آور نباشد که در بسیاری از کشورها ماه ناومبر است که به فروشندگان بیشترین سود را به ارمغان می آورد. اعتقاد بر این است که سهم نوامبر در گردش سالانه کالا حدود 20 % و از داده های داخلی ما نتیجه گیری می شود که در برخی از کشورها مانند بریتانیا، یونان و آفریقای جنوبی هر سوم معاملات در اینترنت در ماه نوامبر انجام می شود.

پول های هنگفت

نتایج این نظرساجی نشان داد که در جمعه سیاه، بیشترین مقدار پول را ساکنان آمریکای شمالی و اروپا آماده هستند که هزینه بکنند و اما مقدار نسبتا کوپک پول را ساکنان کشورهای آسیایی مانند پاکستان، مالایزی و فیلیپین می خواهند هزینه بکنند

شکارچیان ایرانی تخفیف برنامه ریزی می کنند که در بلک فرایدی به طور میانگین 2500000 ریال (58 دلار آمریکای) هزینه بکنند. این کمتر از ساکنان عربستان سعودی و ترکیه است (به ترتیب 239 دلار و 97 دلار)، اما بیش از پاکستان (44 دلار) است

پرفروش ترین های جمعه سیاه

همه ساله در مطبوعات جهانی، از تعداد زیادی مردم در بازارهای الکترونیک گزارش می شود. با این حال، همان طور که نتایج این نظرسنجی نشان داد، شکارچیان تخفیف بیشتر به لباس علاقه مند هستند تا به الکترونیک. برای پاسخ دهندگان تجهیزات تنها در رتبه دوم بود . و کمترین علاقه به کتاب ها، کالاهای ورزشی و لباس زیر است

تخفیفات قابل ملاحظه

 

جمعه سیاه با تخفیفات قابل توجهش که به 80-90% می رسد، معروف است. و اگرچه مقدار کالا های با قیمت نمادین 100000 ریال یا با تخفیف 90% بسیار محدود است، شرکت کنندگان حراج جمعه سیاه می توانند تخفیفات واقعا بالا دریافت کنند. طبق آمار ما در باره Black-Friday سال2017، بیشترین سود از جمعه سیاه را آمریکای ها، کانادایی ها و اوکراینی ها می برند. در این کشورها میانگین تخفیفات در فروشگاه های اینترنتی در آخرین جمعه ماه نوامبر 66-68% بود. تخفیف های کوچکتری ساکنان روسیه (58 %)، برزیل (57 %) و ترکیه (56 %) می توانند داشته باشند، در حالی که میانگین تخفیف برای کل دنیا 55 % بود

در فروشگاه های اینترنتی ایران میانگین تخفیفات "تنها" 41% بوده است که با توجه به هزینه های پیش بینی شده ساکنان ایران در جمعه سیاه 2018، می تواند حدود 1750000 ریال صرفه جویی به ارمغان آورد

جمعه سیاه در ایران، با ارقام

  • 44 % ساکنان ایران می دانند که جمعه سیاه چیست و 32% دیگر در ماه نوامبر پیوستن به این خرید جنون آمیز را برنامه ریزی می کنند
  • از میان کسانی که در این حراج شرکت می کنند، 18،68% آنها به مراکز تجاری می روند، 45،40% فروشگاه های اینترنتی را انتخاب می کنند و بقیه هم بطور آنلاین و هم بطور آفلاین به جستجوی تخفیف خواهند پرداخت
  • در سال 2018 ساکن متوسط ایران در طی جمعه سیاه 2،6 میلیون ریال هزینه خواهد کرد که عمدتا برای لباس، الکترونیک و کفش خواهد بود

روش شناسی و منبع داده ها

این مطالعه بر اساس آمار داده های پلت فرم تخفیفات Picodi.com می باشد که از سال 2010 فعالیت می کند و پورتال Black-Friday را برای مطالعه حراج جمعه سیاه ساخته است. این نظرسنجی شامل 12 هزار نفر از 55 کشور جهان است.

 

جمعه سیاه چه زمانی برگزار می شود؟

امسال "جمعه سیاه" در تاریخ 29-نوامبر (8 آذر) برگزار می شود.

جمعه سیاه یعنی چه؟

جمعه سیاه یا این یکه از روزهای قلیل در سال، که فروشگاه ها در تمام جهان قیمت کالاهایشان را به اندازه قابل ملاحظه پایین می آورند.

شرکت در کمپین "جمعه سیاه" تا چه اندازه بی خطر است؟

خرید در اینترنت بسیار امن تر از خرید در مراکز تجاری - از جایی است که در طی تخفیفات نوامبر، یک " خرید جنون آمیز" و ازدحام زیاد مردم حکم فرما هستند.

آیا ارزشش را دارد، که منتظر باشیم؟

البته! اگر چه "جمعه سیاه" تنها راهی برای صرفه جویی در هزینه زیاد در خرید نیست، در برخی از روزهای دیگر چنین تخفیف های زیاد را انتظار نداشته باشید! بنابراین، منطقی است که تا جمعه آخر ماه نوامبر منتظر بمانیم.

تخفیف های جدید، کوپن ها و تبلیغات - Black Friday ایران و جهان

دیجی کالا: https://www.digikala.com/landings/friday-flash-sales/

آمازون: https://www.amazon.com/b/ref=as_li_ss_tl?node=15529609011&linkCode=sl2&tag=bf_global_ir-20&linkId=067dd6f7ad82ef54ba9fe4c897f607f0&nocache=1574798084266

 

اگر برند دیگری می شناسید که در حال برگزاری جمعه سیاه هست، در بخش نظرات مطرح کنید. با تشکر

 

 

منبع: https://virgool.io/@ehsanraeisi/black-friday-b5me0xrzdtvd

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۸ ، ۲۳:۳۳
احسان رئیسی

احتمالا شما هم مثل ما وقتی به سال ۲۰۰۲ میلادی فکر می‌کنید، چندان دور به نظر نمی‌رسد. اما وقتی به ابداعاتی که طی ۱۷ سال اخیر صورت گرفته فکر کنید، به وضوح درک خواهید کرد که بشریت چه مسیر طولانی‌ای را پیموده تا به جایگاه فعلی برسد. استفاده گسترده از اینترنت، موبایل‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی،‌ متادیتا، پردازش ابری و تکنولوژی‌های دیگر طی دو دهه اخیر، زندگی مصرف‌کنندگان را شدیدا تغییر داده و در عین حال، فرصت‌هایی برای موقعیت‌های شغلی تازه در این جهان جدید فراهم آورده.

در این مطلب به معرفی ۱۵ شغلی می‌پردازیم که شاید از دوران دور وجود خارجی نداشته‌اند، اما کمبود پس‌زمینه تاریخی خود را با تقاضای بالایی که برایشان وجود دارند جبران می‌کنند. کافیست در یکی از این حرفه‌های شغلی مشغول به کار شوید و سپس می‌توانید بگویید که در حال زندگی در جهان آینده هستید.

 

1. محقق اطلاعات

اگرچه عبارت «محقق اطلاعات» از دهه ۱۹۶۰ میلادی وجود داشته، این شغل در جامعه امروز شامل جمع‌آوری،‌ تصفیه و تحلیل حجم عظیمی از اطلاعات می‌شود و تا اواسط دهه ۲۰۰۰ آنقدرها فراگیر نشده بود. کافیست شرایط آن زمان را با سال ۲۰۱۹ مقایسه کنید که محقق اطلاعات به یکی از پرتقاضاترین سمت‌های شغلی تبدیل شده.

در واقع این شغل طی دو سال پیاپی توانست لقب «بهترین شغل در آمریکا» را مال خود کند. با میانگین درآمد سالانه ۱۱۰ هزار دلاری و امتیاز رضایت ۴.۴ از ۵، جای تعجبی ندارد که چرا محقق اطلاعات یکی از بهترین مشاغل حال حاضر جهان به حساب می‌آید.

 

2. توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل

با درنظرگیری اینکه موبایل‌های هوشمند تا چه حد با جامعه امروز ما گره خورده‌اند و برای هرکاری از ارسال ایمیل گرفته تا سرگرمی و جستجو برای مشاغل کاربرد دارند، کاملا غیر قابل باور است که این تکنولوژی با عرضه آیفون در سال ۲۰۰۷ میلادی به چنین جامعه گسترده‌ای از مخاطبان دست یافته.

حتی آن موقع هم عرضه اپ استور اپل یک سال زمان برد. امروز اما بعد از ۱۲ سال به ندرت یک شرکت فعال در حوزه تکنولوژی یا یک شرکت رسانه‌ای می‌یابید که اپلیکیشن موبایل نداشته باشد. و افرادی که این مهم را عملی می‌کنند، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل هستند که اتفاقا پول خوبی هم در ازای کارشان دریافت می‌کنند. میانگین درآمد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل در آمریکا معادل ۱۰۰ هزار دلار در سال است.

 

3. هر کار مرتبط با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی اکنون به یکی از کلمات کلیدی جهان مدرن تبدیل شده، اما در سال ۲۰۰۲ تازه شروع به ورود در جهان تجارت کرده بود. از آن زمان، اطلاعات عظیم و سرعت پردازش کامپیوتری بالا به انقلابی در زمینه هوش مصنوعی منجر شده است. در حال حاضر مشاغل مختلفی در حوزه هوش مصنوعی به وجود آمده که از جمله آن‌ها می‌توان به مهندس هوش مصنوعی، مدیر پروژه هوش مصنوعی و حتی کپی‌رایتر بات چت مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره کرد.

 

4. معمار فضای ابری

اگر در سال ۲۰۰۲ از یک نفر می‌پرسیدید که «فضای ابری» چیست،‌ احتمالا به شما می‌گفت که به آن چیزهای سفیدرنگ در آسمان ابر می‌گویند! اکثر پلفترم‌های ابری تا اواسط دهه ۲۰۰۰ شروع به کار نکردند اما امروز تقاضا برای این تکنولوژی سر به فلک کشیده و در کنار آن، شغل معمار فضای ابری هم به نان و نوای بسیار رسیده. کافیست این حرفه شغلی را دنبال کنید تا به درآمد میانگین ۱۴۲ هزار دلاری دست بیابید.

 

5. مبلغ توسعه‌دهندگی

عبارت «مبلغ توسعه‌دهندگی» در دهه ۹۰ میلادی استفاده می‎شد، اما تا پیش از ظهور اپلیکیشن‌های موبایل طی سال‌های پایانی دهه ۲۰۰۰، مبلغی توسعه‌دهندگی -که هنر و علم ترغیب مردم به توسعه هرچه بیشتر یک تکنولوژی خاص گفته می‌شود- آنطور که باید و شاید جا نیفتاده بود. مبلغان توسعه‌دهندگی معمولا در نمایشگاه‌های تجاری شرکت می‌کنند، با بهترین افراد صنعت ارتباط برقرار می‌کنند و با توسعه‌دهندگان در پروژه‌های تازه و هیجان‌انگیز همکاری دارند؛ و این کارها درآمد سالانه ۱۱۴ هزار دلاری را برایشان به ارمغان می‌آورد.

 

6. دستیار مجازی

هیچ چیز بهتر از کار کردن از خانه نیست. لازم نیست عجله کنید،‌ لازم نیست هر روز صبح از خانه بیرون بزنید و حتی لازم نیست پیژامه‌تان را از تن در بیاورید. اما بدون پیشرفت‌های حاصل شده از اوایل سال ۲۰۰۰ به بعد در حوزه پردازش ابری، کنفرانس‌های ویدیویی و اینترنت بی‌سیم فراگیر، خانه‌نشینی برای دستیاران مجازی کاری دشوار می‌بود. دستیار مجازی کسی است که وظایف خاصی را به صورت دورکاری برای مدیران و دیگر متخصصین انجام می‌دهد.

 

7. هر شغلی در حوزه اتومبیل‌های خودران

حتی در اوایل قرن بیست و یکم میلادی، اتومبیل‌های خودران صرفا به فیلم‌ها و داستان‌های علمی تخیلی تعلق داشتند. اما امروز این اتومبیل‌ها به واقعیت تبدیل شده‌اند. اگرچه هنوز قوانین جامعی برای این اتومبیل‌ها در نظر گرفته نشده و هیچ اتومبیل خودرانی اجازه تردد بدون راننده را در خیابان‌ها ندارد، مدت زیادی تا انفجار این بازار باقی نمانده. و وقتی آن روز فرا برسد، احتمالا دلتان بخواهد که در حرفه‌های مهندسی اتومبیل‌های خودران یا آزمایشگری اتومبیل‌های خودران فعال باشید.

 

8. مدیر محتوا

مدیران محتوا افرادی هستند که بر محتویات تولید شده از سوی کاربران نظارت و از مطابقت آن‌ها با استانداردهای کمپانی خود اطمینان حاصل می‌کنند. اما اوایل دهه ۲۰۰۰ و زمانی که آمریکا هنوز داشت به اینترنت عادت می‌کرد، خبری از چنین شغلی نبود. امروز مدیران محتوا سهم عظیمی از نیروی کاری شرکت‌هایی مانند فیسبوک، یوتوب و حتی Glassdoor دارند.

 

9. تحلیلگر سئو

بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا به اختصار سئو، زمانی که تازه موتورهای جستجوگر شروع به کار کرده بودند عبارتی غریب بود، اما کافیست در زمان سفر کنیم و به دوران کنونی بیاییم تا تحلیلگری سئو به یکی از مهم‌ترین مشاغل در کسب‌وکارهای اینترنتی تبدیل شده باشد. افراد فعال در این حوزه موظفند از نمایش وب‌سایت‌ کمپانی خود در جستجوهای مردم اطمینان حاصل کنند و در ازای آن ۵۵ هزار دلار در سال می‌گیرند.

 

10. بازاریاب محتوا

بازاریابی محتوا حداقل برای ۱۰۰ سال از مشاغل مهم بوده است. حتی مستنداتی تاریخی یافت می‌شود که ریشه این شغل را به سال ۱۷۳۲ میلادی بازمی‌گرداند. اما جالب است بدانید که عبارت «بازاریاب محتوا» تا پیش از سال ۱۹۹۶ استفاده نمی‌شد. بسیاری از متخصصین موافق هستند که در اواخر دهه ۲۰۰۰ و با ظهور شبکه‌های اجتماعی بود که که بازاریابی محتوا بالاخره به شغلی فراگیر در شرکت‌های مختلف بدل گشت.

 

11. پزشک دورکار

همان پیشرفت‌هایی که راه را برای شغل دستیار مجازی باز کردند، پزشکی از راه دور را نیز امکان‌پذیر کردند. پزشکان دورکار از طریق کنفرانس ویدیویی و در آسایش خانه خود به بیماران مشاوره می‌دهند. بنابر یکی از آخرین نظرسنجی‌ها، ۱۹ درصد از بیماران آمریکایی حداقل یک بار با پزشکان دورکار در تماس بوده‌اند و انتظار می‌رود این رقم دائما و دائما افزایش یابد. در واقع انتظار می‌رود ارزش این بازار در سال ۲۰۲۲ به ۳۸ میلیارد دلار برسد.

 

12. مدیر استخدام برند

با تاسیس تجارت‌هایی مانند Glassdoor در سال ۲۰۰۷ میلادی، پروسه گشتن به دنبال شغل به سطوحی دیده نشده از شفافیت رسیده است. و با توجه به رقابت بر سر استعدادها، بسیاری از برندها تلاش می‌کنند که خود را به عنوان یک فضای کاری بسیار خوب برای کارمندان نشان دهند. بعد از اینکه اصطلاح مدیر استخدام برند در دهه ۲۰۰۰ به سر زبان‌ها افتاد، شرکت‌های بیشتر و بیشتری افرادی را به صورت تمام‌وقت برای مدیریت برندشان در زمینه استخدام به کار گرفته‌اند.

 

13. راننده تاکسی های اینترنتی

چه به دنبال آب باریکه‌ای برای کسب درآمد بیشتر باشید و چه تامین هزینه‌های کامل زندگی، رانندگی برای تاکسی های اینترنتی به شغلی شدیدا محبوب تبدیل شده است. و این در حالی است که تنها ۶-۷ سال از آغاز به کار اپلیکیشن‌های هم‌سفری آنلاین مانند لیفت و اوبر می‌گذرد. ساعت کاری انعطاف‌پذیر، پاداش‌های سخاوت‌مندانه و مدیر خود بودن تنها برخی از مزایای شغل رانندگی لیفت به حساب می‌آید.

 

14. تهیه‌کننده پادکست

اگرچه پادکست هنوز در ایران آنقدرها جا نیفتاده،‌ بسیاری از ما شاید نتوانیم زندگی را بدون پادکست‌های محبوب‌مان تصور کنیم. ایده برنامه‌های صوتی و مبتنی بر اینترنت به دهه ۱۹۸۰ میلادی باز می‌گردد، اما فراگیری عمومی آن‌ها تا پیش از سال ۲۰۰۴ اتفاق نیفتاد. امروزه پادکست‌ها نه فقط یک فُرم محبوب از سرگرمی، بلکه راهی برای کسب درآمدهای میلیون دلاری هستند. اگر به تهیه‌کنندگی پادکست علاقه دارید، بخشی از این درآمد کلان برای شما خواهد بود.

 

15. مدیر شبکه اجتماعی

اگرچه اکثر شبکه‌های اجتماعی مطرح فعلی همچنان بخش اندکی از جاه‌طلبی‌های موسسین خود را در بر می‌گیرند (فیسبوک تا سال ۲۰۰۴، توییتر تا سال ۲۰۰۶ و اینستاگرام تا سال ۲۰۱۰ تاسیس نشد)، اگر در سال ۲۰۰۲ به دنبال یک شغل مدیریت شبکه اجتماعی بودید قطعا به شما می‌خندیدند. اما امروز تبدیل به شغلی واقعی شده و به صورت میانگین، درآمد ۵۷ هزار دلاری در سال را برای فعالان این حوزه به ارمغان می‌آورد.

 

منبع: http://vrgl.ir/k1Smo

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۸ ، ۲۲:۲۲
احسان رئیسی

در هفته گذشته و همزمان با قطع دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت بین‌الملل نام سایت نت بلاکس بیش از همیشه شنیده می شد؛ سرویسی که مسئولیت پایش ترافیک جهانی اینترنت و برآورد خسارت ناشی از قطع آن را بر عهده دارد. اما نت بلاکس این برآوردها را چگونه انجام می دهد؟

 

پایش ترافیک با فناوری‌های مدرن

طبق عادت اینترنت گوشی را روش کرده و می خواهید به شبکه اجتماعی یا سایت خاصی سر بزنید اما اینستاگرام وصل نمی شود. دیتا را روشن و خاموش کرده و دوباره سراغ اپ می روید اما باز هم خبری نیست. اینبار آدرس گوگل را در مرورگر وارد می کنید اما ظاهرا مشکل در اتصال اینترنت است. از اطرافیان می خواهید شبکه دیتای موبایل را امتحان کنند ولی تلاش آنها هم ناموفق می ماند. ظاهرا باید تا رسیدن به خانه و اتصال به وای فای صبر کنید اما آنجا هم به در بسته می خورید. نه، سیمکارت و مودم گناهی ندارند، این شبکه بین المللی اینترنت است که به شکل سراسری قطع شده.

گزارش های رسانه ای پس از وقوع چنین قطعی هایی توجه نت بلاکس را به یک مکان جغرافیایی مثل ایران خاص جلب می کند. نت بلاکس یک نهاد مدنی ناظر بر ترافیک جهانی اینترنت است و تنها ۲ سال از تاسیس آن می گذرد. این نهاد مدعی استقلال، عدم وابستگی به اجزاب و دولت ها بوده و در زمینه حقوق دیجیتال و امنیت سایبری فعالیت دارد.

بازوهای اصلی نت بلاکس برای پایش وضع ترافیک داده گزارش رسانه ها، ماژول های کد و ابزارهای سخت افزاری است. این شرکت چندین ماژول کد را در قالب پروژه ای متن باز توسعه داده که شامل ابزارهای تحلیل بک اند شبکه، الگوریتم های مصور سازی داده و یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که روی دستگاه های تحلیل و مانیتور بلادرنگ شبکه نصب می شود.

یکی از ابزارهای مورد استفاده این شرکت Huxley نام دارد که با اتصال آنها به شبکه و انجام آزمایش هایی می توان به شواهد دقیقی از اختلال در ترافیک اینترنت پی برد. این دستگاه به سیستم عامل لینوکسی نت بلاکس مجهز است و آزمایش ها را در یک سند باکس مجازی انجام می دهد تا از جمع آوری داده های کاربران اجتناب شود.

نت بلاکس با تکیه بر همین ابزارها و از طریق تکنیک دیف اسکن، نقشه ای گرمایی (هیت مپ) را بر اساس کانون قطعی اینترنت و میزان دسترسی نواحی اطراف آن به شبکه تولید می کند. این نهاد اسکن را در لحظه و به صورت بلادرنگ انجام داده و در لحظه می تواند درصد قطعی اینترنت در کشورها و مناطق مختلف را مشاهده کرد.

این ابزارها آنقدر کارامد هستند که امروزه گروه های مدافع حقوق بشر و حقوق دیجیتال در سراسر دنیا به استفاده از آنها روی آورده اند.

نت‌بلاکس: زیان ناشی از قطع اینترنت در ایران روزانه ۲۵۷.۵ میلیارد تومان است.

نت بلاکس با همکاری Internet Society ابزار COST را برای تخمین زیان مالی ناشی از قطع اینترنت توسعه داده است. این سیستم بر پایه متدولوژی «موسسه بروکینگز» و CIPESA تولید شده و بر اساس هزاران شاخص منطقه‌ای ارائه شده توسط بانک جهانی، اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU)، دفتر آمار اروپا و اداره آمار ایالات متحده آمریکا عمل می کند.

ابزار آنلاین و داده محور COST با تکیه بر شاخص های مهم اقتصاد دیجیتال اجازه برآورد سریع و آسان هزینه ناشی از قطع اینترنت، شبکه موبایلی و شبکه های اجتماعی را به روزنامه نگاران، محققان، سیاستگذاران، فعالان اقتصادی و دیگران می دهد.

بر اساس تخمین های COST هزینه هر روز قطع اینترنت در ایران ۲۵۷.۵ میلیارد تومان است. در این عدد معیارهایی مثل سلب اعتماد سرمایه گذاران و زیان کسب و کارهای کوچکتر لحاظ نشده، در نتیجه شاید ۲۵۷.۵ میلیارد تومانی چشمگیر به نظر برسد اما برخی منابع در داخل کشور میزان ضررها را حتی تا دو برابر این عدد ذکر کرده اند. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات هم تاکید کرده که سطح تراکنش های برخی کسب و کارهای اینترنتی به واسطه قطع اینترنت بین المللی تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. فارغ از میزان دقیق زیان مالی همه این گزارش ها نشان دهنده بار مالی سنگینی هستند که طی هفته گذشته اقتصاد کشور و کسب و کارهای نوپا متحمل آن شدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۸ ، ۲۰:۰۸
احسان رئیسی

بعد از گذشت ۱۶۳ ساعت از قطع اینترنت بین‌الملل، گزارش‌ها حکایت از این دارد که اینترنت ADSL تهران و چند کلان‌شهر دیگر به اینترنت جهانی متصل شده و حالا کاربران می‌توانند به اینترنت بین‌الملل دسترسی داشته باشند.

در لحظه انتشار این خبر هم سامانه نت بلاکز که گزارش قطعی اینترنت را در سراسر جهان منتشر می‌کند، اعلام کرده است که بعد از ۱۶۳ ساعت از آغاز قطعی ارتباط ایران با شبکه جهانی، حالا ۶۴ درصد شبکه در ایران آنلاین شده است.

فارغ از اتصال اینترنت ADSL و ثابت، شنیده می‌شود که فردا اینترنت همراه هم در بسیاری از شهرها دوباره به حالت عادی برخواهد گشت. از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسانی مانند اینستاگرام و واتس اپ که قبل از اتفاقات اخیر در دسترس بودند، همچنان و بعد از عادی شدن شرایط، قابل دسترسی هستند.

در پی ناآرامی‌هایی که ابتدای هفته گذشته بر سر افزایش قیمت بنزین در سراسر کشور اتفاق افتاد دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت بین‌الملل از شنبه شب (۲۵ آبان) به نحو قابل ملاحظه‌ای ابتدا مختل و سپس قطع شد.

آیا دسترسی شما در شهر محل سکونت‌تان، از طریق شبکه پهن‌باند ثابت به اینترنت بین‌الملل به حالت عادی برگشته است؟

 

برای دریافت آخرین وضعیت اینترنت می توانید این آدرس را دنبال کنید:

https://twitter.com/netblocks

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۸ ، ۱۶:۲۹
احسان رئیسی

محدودیت‌زدایی از اینترنت کشور آغاز شد

ساعتی پیش نت بلاکس که یک وبسایت مانیتورینگ اینترنت در دنیا محسوب می‌شود دقایقی پیش با ارسال توییتی اعلام کرد که اینترنت بین المللی در ایران در حال برقراری است و هم اکنون برخی شهرها و استان ها از جمله قسمت هایی از تهران به اینترنت  بین‌الملل دسترسی دارند.

در این توییت آمده است: در حالی که ۱۱۳ ساعت از قطعی اینترنت در ایران می گذرد اتصال اندکی برقرار شده و برخی کاربران ایرانی نیز ظاهرا گزارش داده‌اند که دسترسی‌شان به اپلیکیشن های ارتباطی از جمله واتس اپ و اینستاگرام برقرار شده. نت بلاکس سطح این اتصال را ۸ درصد عنوان کرده است.

به روز رسانی [یکم آذرماه ۹۸، ساعت 18:0۷]

نت بلاکس با انتشار توییتی اعلام کرد که اتصال به اینترنت جهانی در ایران به رقم ۱۵ درصد رسیده است.

۶ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۸ ، ۱۸:۱۴
احسان رئیسی

از دقایقی پیش و پس از انتشار اخباری مبنی بر اتصال اینترنت در ساعات آینده، شماری از کاربران در سطح اینترنت در بخش کامنت‌ها از اتصال اینترنت خود خبر داده‌اند.

از دقایقی پیش و پس از آنکه اخباری مبنی بر اتصال اینترنت منتشر شد، شماری از کاربران اینترنت در بخش نظرات از اتصال ارتباط اینترنت خود خبر دادند. به‌نظر می‌رسد اتصال اینترنت کاربران در سراسر کشور اتفاق می‌افتاد.

دقایقی پیش شاهد انتشار خبری به به نقل از دبیر شورای عالی مجازی بودیم که از اتصال اینترنت و تلاش مسئولان برای اتصال آن در اسرع وقت خبر داده بود.

در صورتی که اینترنت شما کاربران ویرگول نیز متصل شده، ما و دوستان خود را شهر محل اقامت خود که اینترنت متصل شده، آگاه کنید.

 

نوشته شده در جمعه 1398/09/01 ساعت 00:02 بامداد

 

منبع: https://virgool.io/@ehsanraeisi/ecwaln9jqpjg

۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۸ ، ۰۰:۰۸
احسان رئیسی