چگونه کسبوکار اینترنتی راه اندازی کنیم؟ تنها در ۵ قدم
منظور از کسب و کار اینترنتی چیست؟
به طور کلی، هر گونه فعالیت تجاری در بستر اینترنت را میتوان یک کسبوکار اینترنتی خطاب کرد. برای درآمدزایی در اینترنت روشهای بسیاری وجود دارد؛ از راهاندازی یک فروشگاه آنلاین گرفته تا ساختن یک پیج اینستاگرامی با ماهیت تفریح و سرگرمی برای جذب تبلیغات.
البته شما نباید همینطور بیگدار به آب بزنید و با تقلید کورکورانه از دیگران (مخصوصاً دیجیکالا) اقدام به تاسیس سایت یا ساختن یک پیج در اینستاگرام کنید. موفقیت در کسبوکار اینترنتی اصول خودش را دارد که اگر آنها را خوب یاد بگیرید، مسیر موفقیت برای شما بسیار هموار میشود.
اگر هم بخواهید با آزمون خطا پیش بروید ( که اصلاً ما پیشنهاد نمیکنیم!) باید هزینههای گزافی را به خاطر ندانستن این اصول بپردازید. خب، حالا با هم میخواهیم در ۵ قدم به شما بگوییم برای ایجاد کسبوکاری اینترنتی خود باید چه کاری انجام دهید.
1. شما که هستید و چرا میخواهید یک کسبوکار بیاندازید؟
اول از همه باید بدانید تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید. آیا صرفاً هدف شما از راهاندازی کسبوکار اینترنتی کسب درآمد است؟ یا اینکه اهداف بزرگتری را نیز همراه با کسب سود مدنظر دارید؟ چرا میخواهید این کار انجام دهید؟
واقعیت این است که راه اندازی کسب و کار اینترنتی خیلی کار پیچیدهای نیست؛ اما آدم خودش را میخواهد، کسی که در سختیها جا نزند و همچنان به مسیرش ادامه دهد به همین دلیل شناسایی نقاط قوت و تواناییهایتان در این مسیر کمک بسیاری به شما میکند.
شما برای راهاندازی هر نوع کسبوکاری باید به این دو سوال جواب بدهید.
شما در چه کارهایی تخصص یا مهارت دارید؟
مردم برای کدام مهارت شما حاضرند پول بپردازند؟
البته برای ساختن کسبوکار اینترنتی حتماً لازم نیست در یک زمینه خاص تخصص داشته باشید هر چند داشتن تخصص( خصوصاً مهارتهای مرتبط مثل فتوشاپ، تولید محتوا و …) به شما کمک شایانی خواهد کرد.
2. بازار خود را پیدا کرده و سپس سراغ تولید محصول بروید
یکی از اشتباهات عجیب و در عین حال رایجی که صاحبان کسبوکار (خصوصاً در ایران) مرتکب میشوند این است قبل از اینکه بازاری را برای محصول خود پیدا کنند شروع به تولید آن میکنند.
اما وقتی میبینند مردم علاقه چندانی به محصول آنها ندارد از خراب بودن بازار گلایه میکنند! برای اینکه شانس موفقیت خود را افزایش دهید، پیشنهاد میکنم اول بازار محصول یا خدمات خود را پیدا کرده و سپس به تولید آن بپردازید.
برای این کار کافیست یک مشکل (یا همان نیاز) را پیدا کنید و به دنبال افرادی باشید که حاضرند برای رفع آن نیاز به شما پول بپردازند. اگر داستان شکلگیری مایکروسافت را خوانده باشید متوجه میشوید این دقیقاً همان کاریست که بیل گیتس انجام داد.
حالا شاید بپرسید از کجا این افراد را پیدا کنم و چطور به تنهایی تحقیقات بازار را انجام دهم؟ جواب ساده است: اینترنت !!!
تالارهای گفتگو: میتوانید در تالارهای گفتگو اینترنتی چرخی بزنید و ببینید مردم چه سوالاتی در حوزه فعالیت شما دارند و مشکلشان چیست؟ و چرا میخواهند آن را حل کنند؟
پیدا کردن کلمات کلیدی: با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل ترندز و کیورد پلنر میتوانید بفهمید مردم چقدر موضوعات مرتبط با کسبوکار شما را در اینترنت جستجو میکند و به دنبال چه اطلاعاتی هستند؟
مثلاً اگر قصد راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی عسل را دارید کافیست عبارت «خرید عسل» را در این ابزارها جستجو کنید تا ببینید هر ماه چند به دنبال این محصول میگردند. این افراد همان مشتریان بالقوه شما هستند.
تحلیل رقبای احتمالی: با یک جستجوی ساده در گوگل میتوانید رقبای آینده خود را پیدا کنید. شما باید ببینید آنها برای رفع نیاز مشتریان چه کردند و شما چطور میتوانید شما این کار را بهتر از آنها انجام دهید. آیا راهحل شما سریعتر، ارزانتر و یا موثرتر از رقبایتان است یا خیر؟
حالا با کمک این اطلاعاتی میتوانید برای یک بازار بالقوه و موجود محصولی مناسب را تولید کنید.
3. پایگاه اصلی کسبوکار خود را بسازید
وقت آن است که اصلیترین پایگاه کسبوکار اینترنتی خود را بنا کنید. این پایگاه چیزی نیست جزء یک سایت!
تمام پایگاههای دیگر مثل اکانتهای مختلف شما در شبکههای اجتماعی حکم قمر را برای سایت دارند. خصوصاً در ایران اصلاً عاقلانه نیست که پایگاه اصلی خود روی شبکههای اجتماعی قرار دهید.
ممکن است به هر دلیلی دسترسی به آن شبکه اجتماعی مسدود شود و یا اینکه خود شما ناخواسته کاری کنید (مثل عدم رعایت کپی رایت) که باعث بسته شدن اکانتتان شود.
برای راهاندازی یک سایت ابتدا باید هاست و دامنه تهیه کنید. حالا شاید بپرسید هاست چیست و یا دامنه به چه دردی میخورد؟ الان خدمتتان عرض میکنم.
دامنه چیست؟
دامنه (Domain)در واقع همان آدرس سایت شماست. آدرسی که باید برای دسترسی به سایتتان آن را در مرورگر خود وارد کنید.
با یک جستجوی ساده در گوگل میتوانید شرکتهای ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه را پیدا کنید و به صورت آنلاین یک دامنه اختصاصی برای راهاندازی کسبوکار اینترنتی ثبت کنید.
هاست چیست؟
هاست (Host)یک فضا برای ذخیرهسازی اطلاعات سایت در وب است. این فضا که در واقع بخشی از یک کامپیوتر بزرگتر به نام سرور بوده و به صورت ۲۴ ساعته به شبکه اینترنت متصل است.
برای اینکه سایت شما در هر ساعتی از شبانه روز در دسترس مخاطبان باشد لازم است مناسبترین و بهترین هاست را تهیه کنید و سایت خود را روی آن آپلود کنید.
حالا شاید بگویید چطور به تنهایی یک سایت بسازم؟ نگران نباشید لازم همه کارها خودتان انجام دهید. برای مثال با استفاده از سایت ساز پرتال میتوانید بدون دانش فنی و با کمترین هزینه صاحب یک سایت اختصاصی شوید.
راه دیگر برای راهاندازی یک سایت استفاده سرویسهایی مثل وردپرس، جوملا است. البته برای استفاده از این سرویسها باید کمی دانش فنی خود را ارتقاء دهید.
4. کاربران را به سمت پایگاههای خود بکشانید
به نظر میرسد مراحل اولیه راهاندازی کسبوکار اینترنتی پشت سر گذاشتهاید و حالا همه چیز برای ورود کاربران به سایت شما حاضر است. در این مرحله باید تا میتوانید به صورت هدفمند ترافیک ورودی سایت خود را بالا ببرید.
برای افزایش ترافیک راههای مختلفی وجود دارد:
تولید محتوای کاربردی
شما با تولید محتوای مورد نیاز مشتریان میتوانید با به صورت رایگان از گوگل ورودی دریافت کنید. برای این کار ابتدا باید بدانید مشتریان چه سوالاتی راجع به کسبوکار شما دارند و به دنبال چه اطلاعاتی میگردند؟
باز هم در اینجا مهارت تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا بدانید برای چه موضوعاتی باید محتوا تولید کنید.
سئو سایت
سئو SEO به معنای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است. فرآیند سئو اصول و قواعدی دارد که اگر آنها را رعایت کنید در صدر نتایج گوگل قرار خواهید گرفت.
مطمئناً اگر سایت شما در کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان در صفحه اول نتایج قرار بگیرد ترافیک روزانه زیادی روانه جذب خواهید کرد. البته آموزش سئو هرچند در سطح مقدماتی را حتماً به شما توصیه میکنیم.
تبلیغات در گوگل
هر چند که فعالیتهای سئو و تولید محتوا برای هر سایتی لازم و ضروری هستند اما این کارها زمانبر هستند و در طولانی مدت جواب میدهند.
پس اگر میخواهید یک شبه راه صد ساله طی کنید و به صفحه اول گوگل برسید چارهای ندارید جزء اینکه از تبلیغات در گوگل ( گوگل ادز) استفاده کنید.
استفاده از گوگل ادز مزایای بسیاری دارد. در این مدل تبلیغ شما تنها وقتی پول پرداخت میکنید که کاربران روی تبلیغ شما کلیک کرده و وارد سایت شما شده باشند. این یعنی یک تبلیغ هدفمند!
برای استفاده از تبلیغات در گوگل باید یک اکانت گوگل ادز داشته باشید و آن را شارژ کنید. متاسفانه به دلیل تحریمهای بین المللی کاربران ایرانی قادر نیستند این کار انجام دهند.
تبلیغات در شبکه های اجتماعی
طبق نظرسنجی سایت هاب اسپات در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۰ درصد مشتریان برندها گفتند برای اولین بار از طریق شبکههای اجتماعی متوجه حضور آن برند شدند.
همین این موضوع نشان میدهد حضور در شبکههای اجتماعی و تبلیغات در آن تا چه اندازه میتواند در جذب ترافیک سایت و افزایش فروش موثر باشد.
البته بیشتر مشتریان وقتی برای اولین بار وارد یک سایت میشوند از آن خرید نمیکنند به همین دلیل، شما برای اینکه باید بتوانید این افراد دوباره به سایت خود برگردانید.
پس بهتر است باید با ارائه یک پیشنهاد جذاب کاری کنید تا بازدیدکنندگان اطلاعات تماس (مثل ایمیل یا شماره همراه) خود را در اختیار شما بگذارند.
5. هدف گیری مجدد مشتریان و وفاداری سازی
خب حالا برای اینکه بتوانید مشتریان وفاداری داشته باشید باید همیشه کاری کنید که آنها از خرید محصول یا استفاده از خدمات شما احساس خوبی داشته باشند.
تکنیکهای زیادی برای وفادارسازی مشتریان و هدف گیری مجدد آنها وجود دارد. یکی از آنها ایجاد باشگاه مشتریان است.
شما میتوانید با ارائه امتیازاتی به اعضای این باشگاه مثل کد تخفیف اختصاصی کاری کنید تا این افراد دوباره از شما خرید کنند یا اینکه دوستان خود را به استفاده از محصول شما ترغیب کنند.
ارسال هدایای ماهانه و گزیده مطالب نیز یکی از بهترین روشها برای هدفگیری مجدد مشتریان است.
همانطور که دیدید راهاندازی کسبوکار اینترنتی کار خیلی پیچیدهای نیست با این راه و چاه خودش را دارد که اگر آنها را بیاموزید با سرعت بیشتری مسیر موفقیت قدم برمیدارید.
منبع: